Sonntag, 16. Oktober 2011

look mum, no gears...

I recently discovered that it is impossible to shift into reverse and the position of the shifter appeared odd.
Irgendwie war der Rückwärtsgang nicht zu finden und der Schalthebel hat komisch gesessen.

After some research I found out that the counter sunk on a type 3 "hockey stick" is different from the type 1. As I used a type 1 tranny, the shift rod coupler was positioned in a wrong location, making it impossible to find all gears.
Nach kurzer Recherche war klar das das Typ 3 Getriebe einen anderen "Hockey stick" hat als die Typ 1 Getriebe - die Senkung zur Positionierung der Schaltstange liegt in einem anderen Winkel!

What to do now? Pull the motor, pull the tranny, dismantle the tranny, exchange the hockey stick and put everything together? NO WAY!!!
Und jetzt? Motor 'raus, Getriebe 'raus, Getriebe teilzerlegen und alles wieder zusammenbauen? - Bitte nicht!

So I set up a "gauge" with the position of the og type 3 hockey stick's position in relation to the og VW shift rod coupler. Then I used a type 1 hockey stick and an aftermarket shift rod coupler, set it up in the same position with the gauge as a guide and re-drilled and tapped a new thread in the coupler. Now, all gears are present! The aftermarket shift rod coupler has an evenly thick diameter to drill and tap a thread, the og coupler has only 1 position for a threaded hole- no chance to drill + tap elsewhere...

Also habe ich mir eine kleine "Lehre" gebaut mit der VW Schaltstangenkupplung und einem original Typ 3 "Hockey stick". Dann habe ich eine Zubehör Schaltstangenkupplung und einen Typ 1 Hockey stick so ausgerichtet wie die Originalteile und eine neue Gewindebohrung für die Madenschraube gesetzt.

The Original: VW shift rod coupler and type 3 hockey stick
Das Original: VW Schaltstangenkupplung mit Typ3 "Hockey stick"

aftermarket coupler with type 1 hockey stick set-up to the new position
Zubehör Schaltstangenkupplung mit Typ1 Hockey stick auf die neue Position ausgerichtet

here you can guess the dis-alignment between the  2 positions: black paint mark on the shift rod coupler is opposite to the original thread- perpendicular to the shift rod.
Paint mark on the hocker stick is the location of the counter sunk, punch mark shows required new hole.

Hier ist der Versatz zwischen der alten und neuen Position erkennbar. Die Markierung auf der Kupplung liegt exakt gegenüber der Original Gewindebohrung - rechtwinklig zur Schaltstange, Der Körnerpunkt markiert die neue Bohrung.

here you can see the new thread (left, with set screw) and the old one.
Hier links die neue Bohrung (Mit Madenschraube) und rechts das alte Gewinde (senkrecht zur Schaltstange ausgerichtet)

final check: The new set up is exactly where it is supposed to be - spot on!
Hier zur Kontrolle nach dem Bohren und Gewindeschneiden - passt genau!

It is clearly visible that the new set screw position is off center - no wonder the standard, center position didn't work! All done in roughly 1 hour without dismantling half the car!
Man kann genau erkennen das die Madenschraube jetzt in einem Winkel auf die Schaltstange trifft und nicht mehr senkrecht - Jetzt sind auch alle Gänge schaltbar. Und das alles in gut 1 Stunde, ohne das halbe Auto zu zerlegen...

1 Kommentar:

  1. Hi,

    ich bewunder immer wieder deine Geduld mit deinem Projekt.

    Wirklich super, viel Erfolg bei der Fertistellung.

    Gruß Timo

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